خطرات و عوارض ایمپلنت دندان – روش پیشگیری

دسترسی سریع

ایمپلنت یکی از روش های بسیار محبوب برای جایگزینی دندان های از دست رفته است. از آنجایی که ایمپلنت خود یک عمل یا جراحی به حساب می آید ، عوارضی نیز به دنبال خواهد داشت. در این مقاله به سراغ بررسی عوارض ایمپلنت و راه های پیشگیری یا درمان بعضی از آنها ، خواهیم رفت.

عوارض ایمپلنت دندان چیست ؟
عوارض ایمپلنت دندان چیست ؟

عوارض ایمپلنت دندان

عوارضی که بعد از عمل احتمال دارد گریبانگیرش شوید را عوارض بعد از عمل ایمپلنت نیز می گویند. برخی از این عوارض به طور کلی ، عوارض کاشت دندان به حساب می آیند که من آنها را هم همراه با بقیه موارد عنوان خواهم کرد.

آیا ایمپلنت عوارض دارد ؟

در جواب سوال آیا ایمپلنت عوارض دارد؟ باید گفت ایمپلنت دندان نیز مانند هر درمانی می تواند عوارضی را در داشته باشد اما اگر به صورت صحیح انجام شود، امکان آن بسیار نادر خواهد بود.

عوارض ایمپلنت دندان به صورت شایع چیست ؟

عوارض ایمپلنت دندان ممکن است بعد جراحی یا در بلند مدت رخ دهند اما باید گفته شود که این عوارض بسیار نادر هستند و شایع ترین آنها شامل شکست درمان ایمپلنت – درد بعد جراحی – ورم – خونریزی و لق شدن روکش می باشد.

انواع عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند :

  • عوارض چند روز ابتدایی
  • عوارض دراز مدت ایمپلنت
عوارض ایمپلنت دندان
دوره عوارضنوع عوارض
عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دنداندرد بعد از انجام جراحی
بروز حساسیت
خونریزی
ورم کردن
عوارض دراز مدت ایمپلنت امکان لق شدن دندان جانبی ایمپلنت
امکان بروز عفونت
مشکلات سینوسی
افتادن روکش ایمپلنت
شکستگی پروتز

پیشگیری از عوارض ایمپلنت

به طور کلی می توان بسیاری از عوارض ایمپلنت دندان را با رعایت نکات پیشگیری از وقوع آن ها جلوگیری کرد. پیشنهاد می شوند ، نکاتی که در ادامه گفته می شود حتما جدی بگیرید تا دچار عوارض ایمپلنت دندان نشوید.

پیشگیری از عوارض ایمپلنت
پیشگیری از عوارض ایمپلنت
انتخاب متخصص ایمپلنت با تجربه
کاشت صحیح و اصولی ایمپلنت از بسیاری از عوارض پیشگیری میکند
استفاده از ایمپلنت خوب و با کیفیت
ایمپلنت استاندارد و با کیفیت به خوبی با استخوان جوش خورده و سازگازی بالایی با بدن انسان دارد.
رعایت نکات و مراقبت های ایمپلنت
ایمپلنت همانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد و با مراقبت های دهان و دندان می توان عمر ایمپلنت ها را افزایش داد.
در جریان گذاشتن پزشک در مورد بیماری ها ، حساسیت ها و داروهای مصرفی
در صورتی که دچار بیماری های خاص هستید یا از داروهای خاصی استفاده می کنید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
قطع یا کاهش مصرف دخانیات

سیگار و مصرف دخانیات ممکن است سبب ایجاد عفونت در ایمپلنت دندان بشود و بهتر است مصرف آن را قطع یا کاهش دهید.

عوامل پس زدن و عفونت ایمپلنت

  • مصرف دخانیات و سیگار و اعتیاد
  • بیماری های اعم از دیابت و پوکی استخوان و شیمی درمانی
  • بیماری های پریو ( لثه )
  • عادت های رفتاری مانند دندان قروچه
  • کاشت اشتباه

بعد از لق شدن ایمپلنت دندان چه کنیم ؟

اگر حس می کنید ، پایه ایمپلنت آسیب دیده است ، از جویدن غذا با ایمپلنت خود خودداری فرمایید و از دهانشویه برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

در صورتی که بخشی از ایمپلنت شما به علت لق شدن افتاد ، قطعه را نگهدارید و به پیش پزشک مراجعه کنید.

احتیاج به نگرانی شدید وجود ندارد ، چون اغلب به علت شل شدن اباتمنت یا روکش ایمپلنت است. اما در هر صورت با پزشک خود تماس بگیرید و به پیش او مراجعه کنید.

عوارض ایمپلنت توسط افراد غیر متخصص

  • آسیب به اعصاب فک
  • آسیب به استخوان
  • کاشت شل
  • مشکلات برای سینوس

در صورت بروز عوارض ایمپلنت چه کنیم ؟

اگر شما دچار عوارض گفته شده در مقاله هستید ، بهترین کار این است با پزشک خود مشورت کنید و مشکل را به اعلام کنید و در صورت نیاز به پزشک از شما می خواهد برای بررسی عوارض مطب مراجعه کنید. برای مقابله با عوارض می توانید از نکات زیر استفاده کنید.

درد ایمپلنت دندان

در صورت دچار درد شدیدی هستید ، حتما از مسکن های تجویز شده پزشک استفاده کنید .

خونریزی بعد ایمپلنت

اگر خونریزی ضعیفی وجود دارد ، برای کاهش آن می توانید از گاز استریل کمک بگیرید . گاز استریل رو بر روی محل ایمپلنت قرار دهید و بر روی آن فشار دهید تا خونریزی کاهش پیدا کند.

خونریزی شدید

در صورت خونریزی شدید به پیش دکتر خود مراجعه کنید.

شل شدن پایه ایمپلنت

در صورت شل شدن پایه حتما به پیش پزشک مراجعه کنید.

ورم بعد ایمپلنت

در صورت وجود ورم ، می توانید آب نمک قرقره کنید و از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

چگونه از بروز عوارض جلوگیری کنیم ؟

  • تمامی مراقبت های ایمپلنت بعد از ایمپلنت را حتما انجام دهید.
  • مراجعه های منظمی که دکتر برای شما تعیین می کند ، را حتما انجام دهید .
  • مصرف حداقلی سیگار و دخانیات
  • برای سلامت بیشتر استخوان های خود ، در تغذیه خود مصرف کلسیم را بیشتر کنید .
  • ایمپلنت ها نیز مانند دندان های طبیعی احتیاج به مراقبت دارد و حتما بهداشت دهان و مسواک فراموش نشود.
  • اگر دچار عادت قروچه دندان برای درمان به پیش دکتر مراجعه کنید و از محافظ های مخصوص دندان قروچه استفاده کنید.

عوارض بعد از جراحی ایمپلنت دندان

درد بعد از انجام جراحی

کاملاً طبیعی است که بعد از عمل دردی نیز به دنبال آن بر سرتان نازل شود. میزان این درد بستگی به موارد زیادی دارد که در صورت بالا بودن شدت آن می توانید از مسکن هایی که دندانپزشکتان برایتان تجویز کرده است ، استفاده نمایید.

بروز حساسیت

به علت مصرف مواد دارویی امکان دارد حساسیت به آنها رخ دهد که در این صورت فقط باید به دندان پزشک مراجعه نمایید.

خونریزی

هر عملی به علت ایجاد برش که در اینجا بر روی لثه است ، خونریزی نیز خواهد داشت. در روز های ابتدایی که لثه در حال ترمیم و بازسازی است ، امکان خونریزی های خفیف نیز وجود دارد. در صورت تشدید در میزان خونریزی و یا نگرانی می توانید با دندان پزشک در مورد آن صحبت کنید.

ورم بعد از ایمپلنت

به علت فشار زیادی که به لثه ها در حین عمل وارد می شود ، ورم کردن نیز یکی دیگر از عوارض موقت ایمپلنت به حساب می آید. نهایتاً یک هفته به طول خواهد انجامید که می توانید در این مدت نیز از کمپرسور یخ و سایر پیشنهادات دندان پزشک در این خصوص استفاده کنید.

تمامی عوارض گفته شده ، ممکن از بخشی از روند درمان باشند و همه ی عوارض بالا گذرا هستند و نیاز به نگرانی برای آن ها وجود ندارد .

عوارض دراز مدت ایمپلنت

اینگونه عوارض در دراز مدت ممکن است اتفاق بیفتد و در صورت وجود این عوارض باید به پیش متخصص مراجعه کنید . همچنین این عوارض برای همه افراد اتفاق نمی افتد و بستگی به وضعیت جسمانی ، برند ایمپلنت و دندانپزشک شما دارد.

شکستگی بدنه ایمپلنت

در صورت وارد آمدن فشار بسیار زیاد یا نامناسب کار گذاشته شدن روکش بر روی ایمپلنت احتمال شکستگی آن وجود دارد ، نامناسب کار گذاشته شدن پروتز باعث می شود که فشار به میزان مناسب بین همه قسمت ها پخش نشود و همین منجر به شکستن ایمپلنت می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه ایمپلنت دندان می توانید به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت ایمپلنت دندان

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است پس از ایمپلنت برایتان به وجود آید ، پس از زدن ایمپلنت است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر با هم به آنها می پردازیم.

لق شدن روکش

این لق شدن از آنجایی که ممکن است در نواحی متفاوتی از ایمپلنت اتفاق بیافتد ، دلایل متفاوتی نیز خواهد داشت. اگر قسمت پایه آن لق شود ، به علت جوش نخوردن مناسب پایه ایمپلنت با لثه است که این احتمال نیز وجود دارد که پایه از ابتدا کج در لثه کاشته شده باشد.

در این صورت پایه باید دوباره به صورت کامل خارج شود و دوباره قرار داده شود. یکی دیگر از لق شدگی ها مربوط به قسمت پروتز یا تاج خواهد بود که علت آن استفاده از چسب های موقت است که ممکن است در صورت حرکات نامناسب دهان در هنگام جویدن باعث کم شدن چسبندگی و در نهایت لقی و جدا شدن آن شود که باید توسط دندان پزشک دوباره متصل شود.

از دیگر موارد لقی می توان به لق شدن پیچ متصل کننده پایه به پروتز نام برد. که علت آن می تواند مواردی نظیر استفاده از ایمپلنت های ارزان قیمت و یا قطعات نامناسب و ناهمخوان و یا نیرو های نامناسب و بیش از اندازه معمول باشد.

افتادن روکش ایمپلنت

از آنجایی که روکش های ایمپلنت ها در ابتدا با چسب چسبیده می شود ، امکان افتادن آنها وجود دارد که در صورت افتادن باید برای نصب مجدد به دندان پزشک مراجعه نمایید. در صورت

شکستگی پروتز

در صورت فشار بیش از اندازه به قسمت روکش که ممکن است عواملی مانند دندان قروچه یا گاز زدن به چیز های سفت و سخت عامل آن باشند ، احتمال شکستگی روکش یا پروتز وجود دارد.

لق شدن ایمپلنت

به علت فشار از جانب ایمپلنت ، امکان لق شدن دندان جانبی وجود دارد که هرچند خفیف بوده اما در هر صورت عارضه به حساب می آید.

امکان بروز عفونت

عفونت همواره گریبانگیر زخم ها و عمل های جراحی بوده است. پس بهتر است که با رعایت همه نکات بهداشتی امکان بروز عفونت را به حداقل میزان ممکن برسانید. مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت بسیار مهم بوده و از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری به عمل می آورد .

مشکلات سینوسی

اگر عمل ایمپلنت در قسمت بالایی فک اجرا شود ، احتمال بیرون زدن در یکی از حفره های سینوسی وجود دارد.

صدمات عصبی

باعث بروز درد ، بی حسی در دندان های طبیعیتان ، لثه ، لب ها یا گونه وجود دارد.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود

در جواب این سوال باید گفت خیر. همانطور که می دانید ایمپلنت های دندانی بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته می باشد. در ایمپلنت های دندانی پایه از جنس تیتانیوم در درون فک قرار داده می شود و علاوه بر اینکه سرطان زا نیست ، از تحلیل استخوان نیز جلوگیری می کند.
ایمپلنت های دندانی به عنوان بهترین درمان برای دندان های از دست رفته می باشد و اگر از بابت سرطان زا بودن ایمپلنت ها ، نگران هستید ، باید گفته شود طبق مطالعات انجام شده ، ایمپلنت های دندانی هیچ ارتباط به سرطان ندارند.
سرطان های دهانی که با نام کارسینومای دهان شناخته می شود ، هیچ علت و رابطه های از آن با ایمپلنت پیدا نشده و بیشتر افرادی که دچار این نوع سرطان شده اند ، بیشتر سابقه مصرف دخانیات و مشروبات الکلی داشته اند.

عفونت ایمپلنت

یکی از مهم ترین عوارض ایمپلنت دندانی که ممکن است سبب شکست درمان ایمپلنت دندان بشود، عفونت ایمپلنت است. عفونت ایمپلنت به طور کلی ممکن است چند روز بعد از جراحی ایمپلنت رخ دهد و حتی ممکن است چند ماه بعد از کاشت ایمپلنت دندان ظهور کند.این عفونت می تواند برای لثه ، استخوان و ایمپلنت خطرناک باشد و سبب ایجاد پری ایمپلنتایتیس بشود.

عفونت ایمپلنت در افرادی سابقه بیماری لثه ، دیابت و پوکی استخوان هستند، امکان وقوع بیشتری دارد. برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت حتما از برند های مرغوب ایمپلنت استفاده کنید زیرا ایمپلنت با تیتانیوم مرغوب می تواند این ریسک را تا حد زیادی کاهش دهد.

علائم عفونت ایمپلنت

در صورتی که دچار علائم زیر شدید ، به پیش دندانپزشک خود مراجعه کنید، تا معاینه های لازم انجام شود و هر چه سریع جلو عفونت گرفته شود. در ادامه به بررسی علائم علائم جوش نخوردن ایمپلنت و عفونت می پردازیم:

خونریزی مداوم در محل کاشت ایمپلنت
اگر خونریزی و ترشحات از محل ایمپلنت به صورت مداوم باشد، نشانه عفونت ایمپلنت است.

قرمزی و ورم لثه

یکی از علائم اصلی شروع عفونت ایمپلنت ، قرمزی و متورم شدن لثه می باشد.

درد و تب

در صورتی که دچار تب ، خونریزی و درد مداوم باشد ، نشانه بروز عفونت می باشد.

بوی بد دهان

بوی بدی که ریشه خاصی نداشته باشد و با مسواک زدن از بین نرود، می تواند یکی از علائم عفونت ایمپلنت باشد.

حساسیت به ایمپلنت

یکی از عوامل بروز عفونت، واکنش آلرژیک بدن به ایمپلنت می باشد و این مورد درباره ایمپلنت های نامرغوب شایع تر می باشد.

عوارض ایمپلنت تقلبی

ایمپلنت های دندانی امروزه دارای موفقیتی بالای 97 درصد می باشد در صورتی که از برند های ایمپلنت مرغوب استفاده شود و کاشت صحیح انجام شود. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت نامرغوب حتما به یک مرکز ایمپلنت معتبر مراجعه فرمایید و حتما درباره برند ایمپلنت خود تحقیق کنید. در ادامه به برخی از عوارض ایمپلنت های تقلبی می پردازیم :

  • آسیب به بافت استخوان و عصبی
  • عفونت ایمپلنت
  • واکنش آلرژیک
  • مشکلات سینوسی
  • شکست درمان

مشکلات ایمپلنت چیست ؟

ایمپلنت های دندانی دارای مزایای بسیار زیادی هستند و مانند هر درمانی دارای برخی مشکلات باشند. البته مشکلات ایمپلنت بیشتر بسته به شرایط و وضعیت جسمانی شما نیز بستگی دارند. در ادامه به برخی از مشکلات ایمپلنت می پردازیم:

طول درمان بالا
طول درمان ایمپلنت در صورتی که فوری نباشد بین 3 تا 6 ماه می باشد.
نیاز به جراحی و برخی ریسک ها
برخی افراد جراحی را ترجیح نمی دهند و جراحی ایمپلنت دارای برخی ریسک ها می باشد.
درد جزیی بعد جراحی
این درد ها شدید نبوده و با مسکن قابل تسکین می باشد.
هزینه بالاتر درمان نسبت به رقبا
ایمپلنت دندان به علت جراحی و قطعات زیادی که لازم دارد، به نسبت سایر درمان های مشابه از هزینه بیشتری برخوردار می باشد.

علت پس زدن ایمپلنت

ایمپلنت دندان

علائم پس زدن ایمپلنت به دو حالت می تواند وقوع یابد : پس زدن زود هنگام  و پس زدن در دراز مدت

علت کوتاه مدت عوارض ایمپلنت

بیماری های خود ایمنی

افرادی که دارای بیماری خود ایمنی هستند ، احتمال بیشتری برای پس زدن ایمپلنت نسبت به یک فرد معمولی دارند. بیماری های خود ایمنی بیماری هایی هستند که بدن فرد نسبت به مقابله در برابر آنها مصون خواهد بود و به بافت های بدن حمله می کند و صدمه می زند. این احتمال پس زدن ایمپلنت را به مراتب بالا می برد.
از این قبیل بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • روماتیسم مفصلی
  • لوپوس
  • اسکلروز
  • دیابت نوع یک
  • سلیاک

تأمین خون ضعیف

لخته های خون مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای ترمیم بافت های زخمی بدن حمل می کنند. پس بعد از عمل ایمپلنت اگر کمبود خون رسانی به قسمت عمل شده داشته باشید ، پروسه ترمیم ممکن است آهسته و یا متوقف شود. این خون رسانی ضعیف ممکن است از یک بیماری خونی ، لخته خونی در قسمت دیگری از بدن و یا بیماری های خود ایمنی باشد.

دارو ها

برخی از دارو ها ممکن است مانع از موفقیت ایمپلنت دندان شوند. برای همین مهم است که تاریخچه مصرف دارو هایتان در گذشته را به صورت کامل با دندان پزشکتان به اشتراک بگذارید. یک مثال بیس فسفونات ها هستند که دارو هایی هستند که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شوند.

سلامتی ضعیف

اگر به خوبی از دندان ، لثه و بدنتان مراقبت نکنید ، ممکن است بر روند موفقیت عمل ایمپلنت تان تاثیر منفی بگذارد. پس سعی کنید همواره سلامتی بدنتان را مد نظر داشته باشید.

عفونت ایمپلنت

عفونت ایمپلنت در عوارض ایمپلنت
عفونت ایمپلنت

عفونت ها شانس موفقیت ایمپلنت را تحت تأثیر قرار دهند.
یکی از رایج ترین انواع عفونت که بر موفقیت ایمپلنت تأثیر می گذارد ، پری-آمپلنتتیس که یک نوع بیماری لثه می باشد ، است. این عفونت می تواند در طول یا پس از عمل آغاز شود که به موارد مختلفی از جمله زخم های باز یا سیمانی که زیر پروتز می رود و در لثه گیر می کند ، بستگی دارد.

در بیشتر موارد پری-آمپلنتتیس ، نیاز به جایگزینی ایمپلنت پس زده شده است. بیمارانی با بیماری های خود ایمنی ، سیگاری ها و یا کسانی که بهداشت دهان مناسبی ندارند ، بیشتر احتمال دریافت این عفونت را دارند.

عوارض ایمپلنت فوری

پروسه عادی عمل ایمپلنت ، در دو مرحله انجام می شود. وارد کردن ایمپلنت و قرار دادن واسط یا اباتمنت و روکش. زمان بین این دو مرحله به ایمپلنت این اجازه می دهد که ایمپلنت پیش از قرارگیری اباتمنت و روکش با استخوان فک آداپته شود.

اما بعضی اوقات دندان پزشکان از این وقفه ضروری چشم پوشی می کنند و هر دو مرحله را به سرعت پشت سر یکدیگر پیاده می کنند. این کار زمان درمان را کوتاه تر ، مراقبت های بعد از پزشکی را کمتر و روند بهبود را سریع تر می کند.
هر چند این کار ممکن است به اضافه بار و پس زدن ایمپلنت منتهی شود. چرا که فشار مضاعف بر اباتمنت و روکش به همراه دارد. اگر بیمار تراکم استخوان ضعیفی هم داشته باشد ، این مشکل مضاعف خواهد شد.

پس زدن بدن خارجی

همانطور که مانند هر انتقال عضو دیگری امکان پس زدن توسط بدن میزبان وجود دارد ، در اینجا نیز ممکن است بدن ایمپلنت را به عنوان عضو جدیدی در نظر بگیرد و با آن نسازد. هرچند که احتمال بروز این اتفاق بسیار نادر است اما غیرممکن نیست.

حساسیت آلرژیک

اکثر ایمپلنت های پزشکی از تیتانیوم و مقدار کمی نیکل ساخته شده اند که ممکن است باعث بروز حساسیت های آلرژیک در برخی از بیماران شود. حساسیت ممکن است خارش آور یا سوزاننده باشد.

ضربه عصبی/بافتی

اگر عصب یا بافتی در اطراف ایمپلنت صدمه ببیند ، بیمار ممکن است با دردی طاقت فرسا یا بی حسی مواجه خواهید شد. این احساسات می تواند به سایر نقاط نظیر گونه ، زبان ، چانه و لب ها منتقل شود.

در اکثر موارد ضربه عصبی بر اساس کم تجربگی دندان پزشک برای قرار دادن بسیار نزدیک ایمپلنت به یک عصب صورت می گیرد. بدون در نظر گرفتن تجربه دندان پزشک ، کمترین میزان صدمه به بافت طبیعی است. اما اگر آسیب شدید باشد ، بر اساس اشتباه جراح خواهد بود.

علت های دراز مدت عوارض ایمپلنت

عوارض ایمپلنت

اگر پس زدن ایمپلنت بین یک تا ده سال طول بکشد ، پس زدن در دراز مدت عنوان می شود. فاکتور های این مورد به صورت زیر خواهد بود :

پروسه تحت مهندسی

پروسه تحت ایمپلنت به این معناست که که تعداد ایمپلنت ها برای پشتیبانی از دندان جایگزین بسیار کم است که باعث هدایت استرس فراوان به سوی ایمپلنت می شود. دلیل این مورد نیز کم تجربه بودن دندان پرشک است.

سیگار

افراد سیگاری مد نظر داشته باشند که ریسک پس زدن ایمپلنت برای آنها 6.5% الی 20% است. پس سعی کنید برای ایمپلنت سیگار را ترک کنید.

بروکسیسم ( دندان قروچه )

بروکسیسم به معنای دندان قروچه یا دندان روی دندان کشیدن معنا می شود. اتفاقاتی نظیر استرس ، دندان های نا مرتب یا دندان های افتاده به آن منجر می شود. معمولاً هم اکثر مواقع در شب و هنگام خواب پیش می آید. در صورت بروز آن ، فشار بر روی دندان و ایمپلنت افزایش می یابد و شاید باعث پس زدن در دراز مدت شود.

بهداشت ضعیف دهان

اگر مواظب دندان ها و لثه ها  نباشید ، ممکن است به بیماری لثه و عفونت منجر شود و همانطور که گفته شد به پس زدن ایمپلنت دچار شوید.

کمبود بافت لثه

مقدار بافت لثه نشان دهنده کیفیت حلقه اطراف ایمپلنت است. بافت بیشتر ، حلقه بیشتر. پس کمبود مقدار آن منجر به پس زدن در دراز مدت می شود.

تشعشعات سر و گردن

اگر بیماری پیش از این عمل ، سرطان سر ، گردن ( اللخصوص سرطان دهان ) داشته است و با پرتو درمانی درمان شده است ، ریسک پس زدن این عمل را چندین برابر افزایش می دهد.

کمبود استخوان

افرادی که استخوان بندی مناسب برای پشتیبانی از ایمپلنت ندارند ، ممکن است باکتری به استخوان هایشان نفوذ کنند و باعث عفونت شود. برای بدن ، خلاص شدن از یک منطقه کوچک مملو از باکتری بسیار سخت خواهد بود و دندان پزشک نیاز به جایگزینی ایمپلنت خواهند داشت.

عفونت

همانند پس زدن های ایمپلنت در کوتاه مدت ، عفونت می تواند در دراز مدت نیز بر ایمپلنت تأثیر بگذارد. باکتری ها ممکن است زیر لثه ها جمع شوند و به آرامی شروع به خوردن سیمان های اطراف ناحیه ایمپلنت کنند و به عفونت منتهی شوند.

خطرات ایمپلنت

ایمپلنت های دندانی دارای درصد موفقیت های بسیار بالایی هستند و حدود 97 درصد طبق ایمپلنت موفقیت گزارش شده است. اما ممکن است در برخی اوقات درمان ایمپلنت با مشکلات و عوارض مواجه شود.

اصولا اگر ایمپلنت دندان توسط یک متخصص ایمپلنت انجام شود دچارخطرات ایمپلنت نمی شود و احتیاج به نگرانی وجود ندارد.

برخی خطرات اعم از آسیب به عصب و سینوس وجود دارد که خطر زیادی ندارد و در صورتی به وجود می آید که توسط متخصص ایمپلنت با تجربه انجام نشده باشد.

برای جلوگیری از خطرات ایمپلنت حتما به پیش یک دکتر با تجربه و متخصص مراجعه کنید. همچنین بیماری ها و دارو های مصرفی خود را پزشک مطرح کنید.

عوارض درمان های مکمل ایمپلنت

برای انجام درمان ایمپلنت ممکن است به درمان هایی مانند سینوس لیفت ، پیوند استخوان و کشیدن دندان نیاز شوند و هر کدام از این درمان های دارای مراقبت های مخصوص به خود می باشند و همچنین در مواقعی نادر ممکن است این درمان ها عوارض مخصوص به خود را داشته باشند.

در درمان سینوس لیفت ، به علت تحلیل استخوان ممکن است سینوس ها پیشروی کرده و قطر استخوان برای کاهش ایمپلنت کم باشد. پزشک با بالا دادن سینوس ، پیوند استخوان در این ناحیه قطر استخوان را افزایش می دهد. بعد از انجام درمان باید چند ماه صبر کند تا بتواند ایمپلنت انجام دهد و ممکن است دارای برخی عوارض باشد که در مقاله سینوس لیفت به طور کامل اشاره شده است.

عوارض سینوس لیفت ایمپلنت

سینوس لیفت اصولا دارای عوارض خاصی نمی باشد و دارای عوارض خفیفی می باشد که احتیاج به نگرانی ندارد. شما بعد از عمل سینوس لیفت ممکن است دارای درد باشید که طبیعی است و می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

همچنین ممکن است دارای خونریزی در ناحیه سینوس لیفت بشوید که ترکیب از اب دهان و خون است و برای کمتر شدن آن از چای کیسه ای به مدت 15 دقیقه استفاده کنید.

عوارضی که ممکن است بعد از انجام سینوس لیفت رخ دهد این است که پزشک به سینوس ها آسیبی وارد کند و این عوارض خیلی کم رخ می دهد. همچنین بعد از انجام عمل سینوس لیفت به علت جوش خوردن پیوند استخوان ، باید از عطسه جلوگیری کنید.

عوارض پیوند استخوان ایمپلنت

عوارض پیوند استخوان ایمپلنت
عوارض پیوند استخوان ایمپلنت

در صورتی که بیمار در ناحیه ایمپلنت دچار تحلیل استخوان شده باشد، بیمار برای استحکام بیشتر ایمپلنت با انجام پیوند استخوان شود.

پیوند استخوان نیز مانند هر درمانی دارای عوارضی باشد. عوارض پیوند استخوان ممکن است خونریزی ، جوش نخوردن پیوند یا عفونت باشد. عوارض پیوند استخوان ایمپلنت شدید نیستند و نیاز به نگرانی وجود ندارد.

پرسش و پاسخ عوارض ایمپلنت دندان

معایب ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت ها به عنوان یکی بهترین روش جایگزینی دندان شناخته می شوند اما مانند هر درمان دیگری ممکن است دارای معایبی نیز باشد.  از معایب ایمپلنت دندان نسبت ها سایر درمان های جایگزینی احتیاج به جراحی ، طول درمان و هزینه بیشتر می باشد.

آیا ممکن است ایمپلنت دندان موفقیت آمیز نباشد ؟

انجام عمل ایمپلنت معمولا دارای 97 درصد موفقیت است و عوارض ایمپلنت هایی که ممکن است اتفاق بیفتد ، اکثرا احتیاج به نگرانی ندارند. اما در گاهی اوقات به دلیل مراقبت های نادرست و کاشت شل و عوامل دیگر ایمپلنت ها موفقیت آمیز نباشد.

آیا غذا در زیر ایمپلنت گیر می کند؟

یکی ارض ایمپلنت که ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد ، گیر کردن غذا بین ایمپلنت است. گیر کردن غذا ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای فرد بشود. فرد باید سعی کند که این تیکه غذای گیر افتاده را با استفاده از خلال دندان ، جدا کند زیرا احتباس غذا ممکن است سبب التهاب یا بیماری لثه بشود.

عوارض ایمپلنت دندان
عوارض ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت دچار عفونت بشود ، چه اتفاقی می افتد؟

یکی از رایج ترین عوارض ایمپلنت دندان ، عفونت است. با حمله عفونت به سمت استخوان سبب تحلیل آن می شود. بنابراین ایمپلنت دندان ، استحکام خود را از دست می دهد و ممکن است سبب شل شدن ایمپلنت بشود. در مواردی که عفونت شدیدتر هستند ، ممکن است عفونت وارد جریان خون بشود و باعث مشکلات سیستمیک در سلامتی بشود. در هنگام عفونت حتما به پزشک مراجعه کنید و مداخله پزشک الزامیست.

چرا در محل ایمپلنت خود احساس ضربان می کنم  ؟

در صورتی که دچار این علامت شدید که همراه با درد و ناراحتی بود ، ممکن است نشانه پس زدن ایمپلنت شما باشد که این مورد ممکن است به شکل امواج ضربان دار ظاهر شود. این درد مدتی بعد از جراحی رخ می دهد و در صورت وجود این علائم حتما به سرعت به پیش دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا ایمپلنت دندان سبب بوی بد دهان می شود ؟

این مورد بسیار نادر است و خبر خوب این است که این موضع در اکثر مواقع قابل رفع است. علت بوی در دهان افرادی که ایمپلنت های دندانی دارند ، ناشی از عفونت است. علائم می توانند به احساس طعم بد در دهان ، خونریزی در لثه یا تورم لثه باشد.

آیا دندان ایمپلنت خراب میشود ؟

ایمپلنت های دندانی در برابر پوسیدگی و عفونت مقاوم می باشند اما عوامل مختلفی می تواند سبب خراب شدن ایمپلنت های دندانی بشود.

مقالات محبوب

هزینه ایمپلنت دندان

در این مقاله می توانید با قیمت انواع ایمپلنت دندان اعم از دیجیتال، کامل، فوری آشنا شوید و همچنین از شرایط اقساط مرکز ایمپلنت نیز مطلع شوید.

هزینه لمینت دندان

لمینت دندان بهترین درمان برای زیباسازی طرح لبخند شناخته می شود و به شما لبخند هالیوودی را هدیه می دهد. اگر قصد انجام لمینت دندان را دارید با ما همراه باشید تا از هزینه لمینت دندان و پاسخ به سوالات هر واحد لمینت چقدر است ؟ ، لمینت واحدی چند؟ مطلع شوید.

هزینه کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک درمان زیبایی محبوب است که به وسیله آن می توانید یک لبخند زیبا و بدون نقص داشته باشید. در این مقاله به بررسی کامل قیمت کامپوزیت دندان می پردازیم. با ما همراه باشید تا قبل از انجام کامپوزیت دندان با تمام مواردی که باید در نظر بگیرید، آشنا شوید.

قیمت ایمپلنت فول موس و کامل

در صورتی که تمام دندان های یک فک یا دو فک خود را از دست داده اید، ایمپلنت کامل برای شما مناسب می باشد. در این مقاله به بررسی قیمت انواع ایمپلنت کامل می پردازیم.

قیمت ایمپلنت دیجیتال

در ایمپلنت دیجیتال از عکس و فناوری های سه بعدی برای موقعیت یابی دقیق استخوان و عصب ها استفاده می شود و این شبیه سازی باعث دقت بالای کاشت ، حداقل ریسک ، برش و خونریزی شود.

قیمت ایمپلنت کره ای

ایمپلنت های کره ای یکی از انواع ایمپلنت هایی هستند که در کنار کیفیت خوب، هزینه بسیار مناسبی دارند و در این مقاله می توانید با قیمت انواع برند ایمپلنت کره ای آشنا شوید.

    دیدگاه ها

ثبت دیدگاه

مشاوره مجازی رایگان

Blank Form (#3)

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز ایمپلنت می باشد.