ایمپلنت دندان چیست ؟ ( معرفی کامل + مزایا و معایب )

از دست دادن دندان می تواند یک اتفاق ناگوار برای هر فردی باشد و در زمینه های زیبایی و سلامتی آسیب های زیادی وارد کند. برای درمان بی دندانی درمان های متفاوتی وجود دارد اما در بین آنها ایمپلنت دندان بهترین انتخاب می باشد. در این مقاله به پاسخ به سوال ایمپلنت دندان چیست و مزایا و معایب آن می پردازیم.

ایمپلنت دندان چیست ؟
ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان ( dental implant )به عنوان بهترین برای جایگزین دندان از دست رفته است که به کمک آن زیبایی، قدرت جویدن و تکلم به فرد بر میگردد که از درمان ایمپلنت می توان برای درمان بی دندانی یک دندان تا کل دهان استفاده کرد. در درمان ایمپلنت دندان به کمک یک پایه زیست سازگار در درون فک قرار داده می شود و سپس یک روکش به کمک اباتمنت بر روی پایه سوار می شود.

مهم ترین بخش ایمپلنت دندان، پایه آن است که با نام فیکسچر ( fixture ) شناخته که معمولا از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می شود. این پایه ایمپلنت به کمک فرآیند استئواینتگراسیون ( osseointegration ) به استخوام فک جوش می خورد و نقشی شبیه به ریشه دندان ایفا می کند. استئواینتگراسیون به فرآیندی گفته می شود که در آن یک ماده زیست سازگار به خوبی با استخوان انسان متحد شود.

اجزای ایمپلنت دندان
اجزای ایمپلنت دندان

امروزه نرخ موفقیت ایمپلنت های دندان در طول عمر بیش از ده سال موفقیتی بالا 97% درصد را دارا می باشند. همین موضوع سبب می شود که از این درمان به عنوان بهترین انتخاب و به عنوان یک گزینه مادام العمر شناخته شود.

تاریخچه ایمپلنت

به طور کلی طبق تحقیقات انجام شده ایمپلنت های دندانی بیش از 4000 سال قدمت دارند. در چین باستان بقایایی یافت شده است که برای جایگزین دندان های از دست رفته از گیاه بامبو استفاده شده است. همچنین در مصر باستان برخی مومیایی هایی با قدمت 2000 ساله یافت شده است که برای آنها ایمپلنت به کمک فلز های گرانبها، دندان های انسان و عاج انجام شده است. همچنین در قوم مایا نیز درمانی شبیه به ایمپلنت به کمک فلز، چوب و طلا انجام می شده است.

اولین ایمپلنت دندان در عصر مدرن در سال 1913 انجام شده که موفقیتی چندین ساله را دارا بود. این ایمپلنت با نام سیستم کاشت گرین فیلد شناخته می شود که کمک پلاتین و روکش طلایی انجام شد.

اولین ایمپلنت تیتانیوم به توسط سه نفر شامل Bothe،Beaton  و  Davenportدر سال 1940 انجام شده است و در سال 1965 برونمارک این مدل ایمپلنت ها را بر روی یک انسان داوطلب آزمایش کرد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست ؟

همانطور که گفته شد، ایمپلنت دندان به عنوان بهترین درمان برای جایگزین دندان از دست رفته شناخته می شود و علت آن مزایای بسیار زیاد آن است. برخی از مزایای ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است :

  1. استحکام نزدیک به دندان طبیعی
  2. موفقیت بالای 97 درصد بعد از ده سال
  3. جلوگیری از تحلیل لثه و استخوان
  4. عدم آسیب به دندان های مجاور
  5. ظاهر طبیعی و زیبایی بالا
مزایای ایمپلنت به نسبت رقبا

معایب ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان مانند هر درمانی می تواند معایبی به همراه داشته باشد. برخی از معایب ایمپلنت دندان شامل موارد زیر است :

  1. هزینه بیشتر به نسبت سایر رقبا
  2. نیاز به جراحی
  3. ممکن است امکان انجام برای همه وجود نداشته باشد

عوارض و خطرات ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت دندان در صورتی که به صورت صحیح انجام شود، عوارضی به همراه نخواهد داشت و بروز عوارض بلند مدت در ایمپلنت دندان معمولا نادر می باشد. برخی از عوارض ایمپلنت دندان شایع شامل : شکست درمان، درد، ورم، خونریزی، لق شدن و ….. . البته در صورتی که ایمپلنت دندان توسط فرد ناماهر انجام شود ممکن است سبب آسیب به سینوس، عصب و استخوان بشود.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب است ؟

  1. افرادی یک یا چند دندان از دست رفته دارند.
  2. افرادی که استخوان فک آنها به طور کامل رشد کرده است.
  3. افرادی که استخوان فک آنها توانایی پذیرش ایمپلنت دندان را داشته باشد.
  4. افرادی که نمی توانند از درمان های بریج یا دندان مصنوعی استفاده کنند.
  5. افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند.
  6. افرادی دارای بیماری های زمینه ای به خصوص ضعف سیستم ایمنی و پوکی استخوان نیستند.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست ؟

  1. افرادی که سن آن کمتر از 18 سال است.
  2. افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند.
  3. افرادی که در حال شیمی درمانی هستند.
  4. افرادی که مصرف بیس فسفونات داشته اند.
  5. افرادی که دارای بیماری های زمینه ای اعم از پوکی استخوان، دیابت، سرطان، اچ ای وی و بیماری قلبی هستند ممکن است انجام ایمپلنت دندان آنها با شکست مواجه شود و باید شرایط آنها قبل از انجام بررسی شود.
  6. انجام ایمپلنت دندان برای خانم های باردار بهتر است بعد از زایمان انجام شود.

مراحل ایمپلنت دندان چیست ؟

ایمپلنت های دندانی از نظر مراحل و نوع کاشت دارای انواع مختلفی اعم از دیجیتال، فوری و ….. است و می تواند در جزئیات مراحل ایمپلنت کمی با یکدیگر متفاوت باشد. در ادامه مرحل ایمپلنت دندان را قدم به قدم بررسی می کنیم :

  1. مراجعه به یک متخصص ایمپلنت و بررسی شرایط بیمار
  2. انتخاب نوع و روند ایمپلنت و تنظیم روز جراحی
  3. ایجاد برش کوچک در لثه و سوراخ کردن استخوان
  4. قرار دادن پایه ایمپلنت دندان در استخوان و گذراندن دوره نقاهت
  5. پس از جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان، قالب گیری برای روکش انجام می شود
  6. پس از آماده سازی روکش ایمپلنت به کمک اباتمنت بر روی پایه سوار می شود

منابع : dental implant , dental implant wikipedia , fda dental implant , dental implant

مقالات محبوب

هزینه ایمپلنت دندان

در این مقاله می توانید با قیمت انواع ایمپلنت دندان اعم از دیجیتال، کامل، فوری آشنا شوید و همچنین از شرایط اقساط مرکز ایمپلنت نیز مطلع شوید.

هزینه لمینت دندان

لمینت دندان بهترین درمان برای زیباسازی طرح لبخند شناخته می شود و به شما لبخند هالیوودی را هدیه می دهد. اگر قصد انجام لمینت دندان را دارید با ما همراه باشید تا از هزینه لمینت دندان و پاسخ به سوالات هر واحد لمینت چقدر است ؟ ، لمینت واحدی چند؟ مطلع شوید.

هزینه کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک درمان زیبایی محبوب است که به وسیله آن می توانید یک لبخند زیبا و بدون نقص داشته باشید. در این مقاله به بررسی کامل قیمت کامپوزیت دندان می پردازیم. با ما همراه باشید تا قبل از انجام کامپوزیت دندان با تمام مواردی که باید در نظر بگیرید، آشنا شوید.

قیمت ایمپلنت فول موس و کامل

در صورتی که تمام دندان های یک فک یا دو فک خود را از دست داده اید، ایمپلنت کامل برای شما مناسب می باشد. در این مقاله به بررسی قیمت انواع ایمپلنت کامل می پردازیم.

قیمت ایمپلنت دیجیتال

در ایمپلنت دیجیتال از عکس و فناوری های سه بعدی برای موقعیت یابی دقیق استخوان و عصب ها استفاده می شود و این شبیه سازی باعث دقت بالای کاشت ، حداقل ریسک ، برش و خونریزی شود.

قیمت ایمپلنت کره ای

ایمپلنت های کره ای یکی از انواع ایمپلنت هایی هستند که در کنار کیفیت خوب، هزینه بسیار مناسبی دارند و در این مقاله می توانید با قیمت انواع برند ایمپلنت کره ای آشنا شوید.

    دیدگاه ها

ثبت دیدگاه

مشاوره مجازی رایگان

Blank Form (#3)

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز ایمپلنت می باشد.