دندان عقل

جراحی دندان عقل

دندان عقل یکی از دندان هایی است که معمولا به عنوان دندان اسیا چهارم، و یکی از دندان های دائمی در دهان به شمار می رود. این دندان در برخی مواقع به علت رشد نکردن کامل، ممکن است در فک ایجاد درد نماید. از این رو نیاز به جراحی دندان عقل خواهد بود.

دندان های عقل که در چهار سوی فک رشد می کنند، ممکن است به صورت نهفته باقی بمانند. از این رو دندان از لثه خارج نمی شود که در شرایط خاص تنها راه درمان جراحی دندان عقل است. البته بیشتر این مشکلاتی زمانی بروز می نماید، که فک فضای کافی برای رشد دندان نداشته باشد.

جراحی دندان عقل به چه علت انجام می شود؟

علت انجام جراحی دندان عقل
جراحی دندان عقل

یکی از روش های متداول برای درمان دندانپزشکی، جراحی دندان های عقل است. در این روش پزشک تمام تلاش خود را انجام می دهد، تا بدون جراحی و کشیدن دندان، مشکل دندان عقل را برطرف نماید. اما متاسفانه در برخی از موارد تلاش پزشک موثر واقع نمی شود، و راهی به جز جراحی دندان عقل باقی نمی ماند.

معمولا پزشک برای این که بیمار را از درد بیشتر نجات دهد، راحت ترین روش را انتخاب می کند، که آن هم کشیدن دندان عقل است. این عمل نیز به جراحی نیاز خواهد داشت. البته باید بیان نماییم دلایل مختلفی وجود دارد که افراد اقدام به کشیدن دندان عقل می کنند.

از جمله دلایل جراحی دندان عقل نهفته می توانیم به رشد ناقص دندان عقل در زیر لثه اشاره نماییم. اگر فک فضای کافی برای رشد دندان نداشته باشد، دندان عقل یا به صورت ناقص رشد می کند، یا مجبور است پس از رشد زیر لثه نهفته باقی بماند.

که همین مسئله با درد و ناراحتی برای بیمار همراه خواهد بود. اگر قصد جراحی دندان عقل نهفته دارید، می توانید با استفاده از بی حسی، درد را احساس نکنید. که این روش درمانی بیشتر به مهارت پزشک و نوع داروی بی حسی که استفاده می کنید، وابسته است.

البته پس از جراحی دندان عقل و از بین رفتن داروهای بی حسی مسلما بیمار درد را احساس خواهد نمود. که برای کاهش این درد نیز می توان داروهایی را تجویز نمود و درد را کنترل کرد.

جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

درد جراحی دندان عقل

اکثر افرادی که می خواهند درمانی را انجام دهند ، علاقه مند هستند در مورد روند درمان و درد آن پیش از انجام بدانند و این سوال برایش پیش می آید که آیا جراحی دندان عقل درد دارد ؟

به صورت کلی باید بیان نماییم که تمامی جراحی هایی که در مطب پزشک انجام می شوند، از درد کمی برخوردار هستند. زیرا بی حسی هایی که در کلینیکها و مطب ها استفاده می شود، تا حدود بسیار زیادی درد را کاهش می دهد. البته جراحی دندان عقل از دیگر روش های جراحی درد بیشتری دارد.

مگر استفاده از ماده بی حسی مناسب، و مهارت پزشک متخصص بتواند تا حدود بسیار زیاد در کاهش درد تاثیر گذار باشد. زیرا این دو مسئله همیشه در روش درمان با جراحی از اهمیت بالایی برخوردار بوده اند.

اصولا هر چه قدر از جراحی دندان عقل جراحت و تروما بیشتری برخوردار شود، می تواند درد و ناراحتی بیشتری برای بیمار به ارمغان آورد. مسلما برخی از بیماران به دلیل فشارهای بسیار زیادی که در حین جراحی تحمل می کنند، ناراحتی بعد از درمان خواهند داشت.

اما این درد و ناراحتی همیشه بعد از جراحی بروز می کند. که می توان با استفاده از داروهای مسکن، ان را کنترل نمود. در برخی موارد نیز درد ناشی از جراحی دندان عقل به مسئله عفونت دندان ها باز می گردد. در این حالت دیگر داروهای مسکن و بی حسی بر روی دندان تاثیر گذار نیست و بیمار حتی در حین جراحی نیز با درد مواجه می شود.

بهترین روش برای پیشگیری از درد استفاده از چند نوبت قرص مسکن بعد از انجام عمل جراحی است. با این عمل می توان تا زمان بهبود دندان، درد را تا حدودی تسکین داد.

مراقبت های جراحی دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته

معمولا به صورت متداول بین 5 تا 7 روز طول می کشد تا دندان جراحی شده عقل بهبود یابد.

همیشه پس از این که به پزشک مراجعه نمودید، ایشان برای شما تمامی روند مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل را به شما میگوید. از این رو بیمار باید تمامی این موارد را در نظر گرفته و آنها را به درستی پس از جراحی انجام دهد.

می توانید پس از جراحی دندان عقل برای کنترل خونریزی در روز اول، از یک تکه گاز تمیز و مرطوب در محل جراحی استفاده نمایید. با فشار دادن این گاز به راحتی پس از 45 دقیقه شاهد متوقف شدن خونریزی خواهید بود.

یکی دیگر از روش هایی که می تواند منجر به انعقاد خون شود، استفاده از چای کیسه ای است. این چای ها دارای تانیک اسید هستند که به انعقاد خون کمک می کنند. از این رو پس از جراحی دندان عقل می توان از آن بجای گاز استفاده نمود تا خون ریزی را به کل کاهش و حتی قطع کند.

در صورتی که دندان عقل شما به صورت نهفته و پنهان در زیر لثه قرار گرفته باشد، باید آن را از خط زیرین لثه بیرون آورید. به همین دلیل این جراحی دندان عقل نهفته ممکن است به بخیه نیاز داشته باشد.  اگر پزشک معالج شما از بخیه های قابل حل استفاده ننماید، باید پس از چند روز از عمل، برای کشیدن بخیه ها به پزشک خود مراجعه نمایید.

هر گونه جراحی با خود تورم به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل ممکن است شما هم پس از جراحی دندان عقل با تورم در صورت روبرو شوید. برای از بین بردن این تورم می توانید از یک کیسه یخ استفاده کنید. این کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه بر روی محل متورم صورت قرار دهید، پس از آن به مدت 20 دقیقه کیسه را بردارید.

مجددا آن را به مدت 10 دقیقه بر روی محل قرار داده و 20 دقیقه بر دارید. این عمل را چندین مرتبه تکرار کنید. کافیست در طی 24 ساعت این عمل را تکرار نمایید. اگر پس از جراحی دندان عقل در محل احساس درد نمودید، می توانید مسکن هایی که توسط پزشکان تجویز شده است، استفاده نمایید.

برای این که دندانتان را از عفونت دور کنید، بهتر است از آنتی بیوتیک های تجویز شده برای شما، در سر موقع و به صورت مرتب استفاده کنید.

فیلم جراحی دندان عقل نهفته

در زیر می توانید مراحل جراحی دندان عقل را مشاهده کنید .

فیلم جراحی دندان عقل پایین برای شما در مرکز ایمپلنت اماده شده است که می توانید مشاهده کنید .

جراحی دندان عقل چگونه انجام می شود ؟

قیمت جراحی دندان عقل

برای اطلاع از هزینه جراحی دندان عقل ، ویزیت و مشاوره رایگان با شماره 09336661088 تماس بگیرید یا با ما از طریق تلگرام یا واتساپ در تماس باشید .