نکات مهم مراقبت های ایمپلنت (قبل و بعد، ورم ، نگهداری)

شاید برای شما جالب باشد بدانید ایمپلنت (کاشت دندان ) در واقع یک درمان جایگزینی برای پروتزهای بریج است. ایمپلنت دارای ساختاری کاملا غیر زنده است اما در واقع ایمپلنت دندان یک جایگزین مناسب به جای ریشه دندان‌ها می‌شود. برای انجام پروتزهای بریج باید دندان‌ها تراشیده می‌شدند که هدف اصلی در این روش درمانی جدید (ایمپلنت) حذف تراشیده شدن دندان است. این پست درباره مراقبت های ایمپلنت دندان می باشد .

خلاصه

مراقبت های ایمپلنت
مراقبت های ایمپلنت

مراقبت‌های قبل از عمل جراحی ایمپلنت

همانطور که در مقدمه مقاله بیان کردیم ایمپلنت نیز مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت دارد. با مراقبت‌های ایمپلنت می‌توانید ماندگاری آن را بالا ببرید. حال میخواهیم در رابطه با مراقبت‌های ایمپلنت که قبل از عمل جراحی لازم است انجام دهید شما را آشنا کنیم. با ما همراه باشید و موارد زیر را به خوبی رعایت کنید.

قبل از ایمپلنت چه باید کرد ؟

قبل از ایمپلنت دندان در مورد دارو، بیماری و حساسیت خود با پزشک مشورت کرده و شب قبل حتما به خوبی استراحت کنید و غذای مقوی میل فرمایید.

مراقبت‌های قبل از عمل جراحی ایمپلنت
مراقبت های قبل از ایمپلنت
  • جدا از مصرف داروهایی که باعث رقیق شدن خون شما می‌شود سه الی پنج روز خودداری نمائید.
  • حتما یک ساعت قبل از انجام عمل جراحی ایمپلنت یا کاشت دندان یک عدد مسکن بسیار قوی استفاده کنید.
  • شما موظف هستید سه روز پیش از آغاز عمل جراحی ایمپلنت از دهان‌شویه نیز استفاده کنید.
  • در صورتی که احساس نیاز می‌کنید مجاز هستید پیش از آغاز عمل جراحی از یک آنتی بیوتیک  استفاده کنید.
  • شب پیش از روز جراحی باید استراحت کافی داشته باشید

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی ایمپلنت

همانطور که بالاتر گفتیم قبل از عمل جراحی ایمپلنت باید یکسری موارد را رعایت کنید، برای بعد از این عمل جراحی نیز نیاز دارید یکسری مراقبت‌ها را رعایت کنید. ممکن است بعد از این عمل جراحی یکسری علائمی را تجربه کنید از جمله: خارش، ورم، درد زیاد خون ریزی و … در ادامه این بحث می‌خواهیم مراقبت‌های بعد از عمل جراحی ایمپلنت را برایتان شرح دهیم. با ما همراه ما باشید.

مراقبت های ایمپلنت

عمل جراحی ایمپلنت دندان یک روش بسیار سریع و ساده است. دقت داشته باشید به راحتی با مصرف روزانه سه مرتبه مسواک می‌توانید بهداشت ایمپلنت خود را تضمین کنید. بعد از عمل جراحی ایمپلنت موارد زیر را به دقت انجام دهید:

رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت و مراقبت های ایمپلنت
رعایت بهداشت و مراقبت های ایمپلنت
  • پس از آن که بخیه را جداسازی کردید پس از گذشت حداقل سه روز تمامی نواحی اطراف ایمپلنت را باید مسواک بزنید.
  • پس از آشامیدن و صرف مواد غذایی برای جلوگیری از جمع شدن میکروب و جرم در نواحی ایمپلنت باید از دهان شویه استفاده کنید.
  • دقت داشته باشید جهت تمیز کردن نواحی ایمپلنت باید از استفاده از خلال دندان پرهیز کرد و نباید از لوازم تیز جهت تمیز کردن دندان استفاده کنید.
  • حتما 24 ساعت بعد از ایمپلنت دندان‌هایتان روزی 3 بار دهان خود را با دهان شویه بشوئید.
  • استفاده از مسواک حداقل به مدت   ساعت 72 برای نواحی ایملپنت کاملا ممنوع می‌باشد.

رعایت تغذیه و عادت های روزانه

  • برای مدتی تا پایان بهبودی  استفاده و استعمال دخانیات را فراموش کنید.
  • مواد قندی دشمن ایمپلنت شما می‌باشد سعی کنید بلافاصله پس از صرف مواد قندی باقی مانده آن را از نواحی ایمپلنت پاکسازی کنید.
  • به مدت یک روز پس از انجام جراحی موظف هستید از غذاهای سرد و نرم استفاده کنید. استفاده از غذای گرم برای 24 ساعت ممنوع است.
  • تمامی داروهایی که به توصیه پزشک برای شما تجویز شده است را تا آخر استفاده کنید و استفاده از دارو سر خود  قطع نکنید. معمولا داروها برای مدت یک هفته تجویز می‌شود.

استفاده از کمپرس یخ

بعد از عمل جراحی ایمپلنت بهتر از از کمپرس یخ برای التهاب و تورم محل جراحی استفاده کنید. معمولا 24 تا 72 ساعت پس از انجام عمل جراحی این اتفاق رخ می‌دهد. خونسردی خود را حفظ کنید و فقط از کمپرس یخ استفاده کنید.

کاهش خونریزی

دقت داشته باشید پس از عمل جراحی ممکن است کمی خون آبه در دهان شما جمع شود لطفا  دستمال خود را جلوی دهان گرفته و به آرامی آن را خارج کنید زیرا خارج کردن آب دهان با شدت باعث ایجاد خون ریزی و فشار به دندان شما می‌شود.

حداکثر تا دو ساعت پس از کاشت دندان (ایمپلنت) بسته گازی که پزشک روی دندان شما قرار داده است را با کمی فشار نگهدارید و سپس دور بیاندازید. دقت داشته باشید گاز در محل درستی قرار گرفته باشد.پس از گذشت دو ساعت هر 45 دقیقه گاز را تعویض کنید و گاز جدید روی محل ایمپلنت قرار دهید.

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟ (تغذیه ایمپلنت)

دقت داشته باشید بیست روز اول پس از جراحی لطفا از جویدن غذا بپرهیزید. اگر کاشت دندان یا ایمپلنت شما در یک مرحله انجام شده است و از قطعه اباتمنت استفاده کرده‌اند باید حداقل 20 روز پس از کاشت دندان غذایی را توسط دندان کاشته شده نجوید.

بهتر است پس از جراحی ایمپلنت مایعات به مقدار زیاد مصرف شود. دقت داشته باشید مایعاتی که میل می‌کنید حداقل تا 48 ساعت نباید مایعات گرم باشد و فقط مایعات سرد را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟
بعد از ایمپلنت چه بخوریم

استفاده از هرگونه نوشیدنی گازدار به مدت حداقل 72 ساعت برای فردی که عمل جراحی ایمپلنت داشته است ممنوع است. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید  که بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟ نوشیدنی‌هایی که در دوران پس از عمل جراحی ایمپلنت مجاز هستید به شرح زیر است:

همه نوع بستنی‌ میوه‌ای
یخ در بهشت
آب سرد
آب میوه (ترجیحا بدون قند)
میلک شیک
ماست
شیر سرد
دوغ سرد
ژله
انواع دسرهای نرم
پوره سیب
بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟

پس از آنکه سری دندان‌های شما از بین رفت می‌توانید از غذاهایی چون پنکیک، تخم مرغ، پاستا، انواع آش و سوپ نرم و خنک، پوره سیب زمینی میل کنید. تاکید می‌کنیم 72 ساعت اول از نوشیدن و صرف مواد غذایی داغ جدا بپرهیزید.

چند ساعت بعد از ایمپلنت غذا بخوریم ؟

پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان ، گاز استریل بر روی محل جراحی قرار داده می شود. حتما صبر کنید تا خونریزی به طور کامل قطع شود و سپس آن را بردارید. قطع خونریزی ایمپلنت به طور حدودی کمتر از 45 دقیقه قطع می شود و پس شروع به مصرف مواد غذایی بپردازید.

حتما در ساعات اولیه بعد از جراحی از مواد غذایی ولرم ، نرم و استفاده کنید و سعی کنید مواد غذایی انتخاب کنید که کمتر در بین دندان و لثه گیر می کند.

آب نمک بعد از ایمپلنت

در صورتی برای شما دهان شویه تجویز نشد و یا دسترسی به آن نداشتید می توانید از آب نمک بعد از ایمپلنت استفاده کنید. قرقره آب نمک بعد از ایمپلنت می تواند باعث جلوگیری از عفونت و کاهش تورم بشود.

برای انجام آب نمک بعد از ایمپلنت از محلول رقیق آن استفاده فرمایید و یک الی دو قاشق نمک در درون یک لیوان آب قرار دهید. همچنین دقت داشته باشید تا آب نمک استفاده شده ولرم باشد.

نگهداری از ایمپلنت

بیش از ده سال است که ایمپلنت دندان جایگزین روش‌های هم رده خود شده است. تحقیقات ثابت کرده است 95 درصد از ایمپلنت ها بیش از پنج سال عمر خواهند کرد به شرط آنکه از آن به خوبی و همانند دندان طبیعی مراقبت کنید. در صورتی که از آن به خوبی مراقبت کنید می‌توانید حتی 25 سال ایمپلنت خود را تضمین کنید. درصورتی که قبل، حین و بعد از عمل جراحی ایمپلنت سیگار مصرف کنید پروسه کار خود را به شدت سخت کرده‌اید زیرا تاثیرات منفی بسیار زیادی در انجام این عمل میگذارد.

نگهداری ایمپلنت دندان

سعی کنید پس از انجام ایمپلنت حداقل روزی یکبار از نخ دنادن استفاده کنید. البته دقت داشته باشید نخ دندان‌های مخصوصی را خریداری کنید که بخشی از آن نازک و بخشی نرم و اسفنجی است. بخش نازک این نخ دندان‌ها مخصوص رد کردن نخ از بین دندان‌هاست  و بخشی که نرم است برای تمیز کردن دندان است. حتما باید محل ایمپلنت شده را به حالت رفت و برگشت همانند تمیز کردن محیط با دستمال نخ دندان استفاده کنید به طوری که جرم و مواد غذایی بین دندان باید کاملا از بین برود.

پس از انجام ایمپلنت دیگر باید با شکستن پسته یا بادام با دندان خداحافظی کنید. هر مواد غذایی که میخواهید و باب دلتان است می‌توانید مصرف کنید اما دقت داشته باشید باز کردن بسته بندی و کارهای خطرناک با دندان را کنار بگذارید. البته که این قبیل کارها حتی برای دندان سالم هم توصیه نمی‌شود.

همانطور که می‌دانید ایمپلنت ساختاری فلزی دارد و در راستای آن جنس فلز خیلی سریع‌ و آسان گرما را جذب می‌کند و خیلی دیر پس از گذشت مدت زمان طولانی گرما را از دست می‌دهد. پس هنگامی که ایمپلنت دندان انجام دادید سعی کنید مواد غذایی و نوشیدنی‌ها را خیلی داغ مصرف نکنید در صورتی که از غذا یا نوشدنی داغ استفاده کنید در مدت زمان طولانی امکان دارد در اطراف ایمپلنت شما یک لایه نازک سلولی دچار سوختگی بشود که با آسیب به این بخش ممکن است ایمپلنت دندان شما دچار لقی بشود.

ورزش بعد از ایمپلنت

ایملپنت یا کاشت دندان هم مانند دیگر جراحی‌ها دارای یکسری مراقبت‌های خاص است. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که پس از ایمپلنت یا کاشت دندان برای افراد پیش می‌آِید ورم یا کبودی صورت است. بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از کمپرس‌های یخ است.  دقت داشته باشید باید کمپرس یخ را روی صورت در محل ایمپلنت قرار دهید.

یکی از کارهای مهم از مراقبت‌های ایمپلنت که باید آن را رعایت کنید هنگام خوابیدن است، باید هنگام خواب بالشت شما طوری قرار گیرد که زیر سر شما بلندتر باشد تا در ناحیه جراحی ایمپلنت خون جمع نشود و متورم‌تر نشود.

ورزش بعد از ایمپلنت
ورزش بعد از ایمپلنت

دقت داشته باشید پس از انجام این جراحی به هیچ عنوان شما مجوز انجام ورزش‌های سنگین را ندارید. به طور مثال شما نباید برای مدت زمان حداقل یک ماه اجسام سنگین وزن را جا به جا کنید. البته قابل ذکر است که ورزش‌های سبک نیز به مدت دو روز ممنوع است.

بهترین کار بعد از انجام جراحی ایمپلنت استراحت است بیمار باید دقت داشته باشد جهت جلوگیری از سرگیجه باید پوزیشن خوابیدن و حالت استراحت  خود را هر چند ساعت یکبار تغییر دهد.

بعد از جراحی ایمپلنت دندان بیمار باید از انجام هرگونه فعالیت بدنی و ورزشی چه به صورت سنگین و چه به صورت سبک بپرهیزد. و تنها مجاز است جهت جلوگیری از سرگیجه کمی پیاده روی کند.

پیاده روی بعد از ایمپلنت

به طور کلی بهتر است بعد از انجام جراحی ایمپلنت دندان به استراحت بپردازید و پیاده روی بعد از ایمپلنت ایده خوبی نیست. برای پیاده روی بعد از ایمپلنت از قدم های آهسته استفاده کنید و مسافت زیادی را طی نکنید.

برای پیاده روی بعد از ایمپلنت کیف یا وسیله سنگین را با خود حمل نکنید و در صورتی که حس کردید که ضربان قلبتان بالا رفته است ، پیاده روی متوقف کنید.

ورم بعد از ایمپلنت

ممکن است پس از انجام ایمپلنت دندان کمی دچار  تورم در ناحیه صورت شوید که کاملا طبیعی است و دلیل ایجاد آن به این علت است که یک شکاف در زمان جراحی کاشت ایمپلنت در لثه ایجاد میشود. سوراخی که در این بخش ایجاد میشود به این علت است که ایمپلنت دندان به فک اتصال داده شود و پس از آنکه ایمپلنت درون محل مناسب خود قرار داده شد لثه باید بخیه زده شود. هنگامی که ایمپلنت را درون استخوان قرار میدهید کمی صورت بیمار دچار ورم میشود و پس از آنکه چند روز گذشت این ورم کاهش یافته  و در نهایت از بین میرود.

ورم بعد از ایمپلنت دندان را چگونه باید کنترل کرد؟

بهتر است پس از انجام ایمپلنت دندانی مسکن هایی که پزشک تجویز میکند را به وقت و به تعداد لازم استفاده نمائید و از یک کمپرس آب یخ یا آب سرد برای کاهش و کنترل ورم صورت استفاده نمائید. بهتر است به صورت مقطعی آن را روی صورت خود قرار دهید و تا زمانی که احساس ناراحتی کردید این کمپرس را روی صورت بگذارید بماند. در طول روز چندین بار باید این روند را تکرار کنید. البته هنگام انجام این روند درمانی بهتر است سر خود را کمی بالا نگهدارید  تا خونریزی و میزان تورم پس از ایمپلنت کاهش یافته و موجب ایجاد آزاد و اذیت برای شما نشود. یکی از کم اهمیت ترین و رایج ترین عوارض پس از ایمپلنت دندان ورم صورت است که میتوانید با کمی استراحت و رعایت نکاتی که گفتیم آن را به شدت کاهش دهید. استراحت کافی میتواند زخم هایی که در جراحی کاشت ایمپلنت ایجاد شده است را نیز تسکین بدهید.

ورم بعد از ایمپلنت چگونه میتواند تهدید کننده باشد؟

تورم بعد از ایمپلنت برای مدت کوتاه طبیعی است اما در صورتی که ورم صورت شما با گذشت زمان نه تنها کاهش یافته بلکه ممکن است افزایش یابد که در این صورت  بهتر است بلافاصله پس از حس کردن این مشکل ادامه دار به پزشک متخصص خود مراجعه نمائید. متاسفانه گاهی تورم ادامه دار در ناحیه صورت ممکن است به دلیلی پس زدن ایمپلنت درون استخوان فک باشد. در این صورت فقط با استفاده از عکس و تشخیص پزشک میتوان مشکل را پیدا کرده و به بهترین نحو ممکن آن را حل کرد. گاهی تورم به دلیل وجود عفونت در این ناحیه است که باز هم توصیه ما مراجعه به پزشک و جلوگیری از پیشروی درمان است.

چه عواملی بر تورم بعد از ایمپلنت تاثیرگذار است؟

فاکتورهای متفاوتی میتواند بر گسترش  میزان تورم و کبودی بعد از ایمپلنت تاثیر گذار باشد. یکی از مهم ترین عامل ها میزان وسعت ناحیه ایمپلنت است که هرچه قدر گسترده تر باشد میزان تورم و کبودی افزایش میابد. دومین عامل تاثیر گذار سن بیمار است که در افراد مسن تر به دلیل قوام کمتر بافت های صورت و گردن باعث میشود این تورم و کبودی بیشتر شود و تا زیر چشم گاهی پیشروی کند.

دارو ایمپلنت (کاشت دندان)

همانطور که قبل‌تر بیان کردیم با بالا رفتن سن یا بر اساس شرایط خاص درحالی‌که از دندان‌های خود به خوب م راقبت نکنیم، ابتدا دیواره‌های دندان و سپس ریشه دندان‌هایمان آسیب می‌بیند و دچار مشکل پوسیدگی می‌گردد. در صورتی که به پوسیدگی دندان‌ها توجهی نشود و این مشکل را زود حل نکنید باعث ایجاد بیماری‌های در لثه شما می‌شود که عواقب بسیار بدی همچون عفونت لثه، سکته، تصلب شرایین، اندوکارتیتیس و … را در  پی خواهد داشت. برخی افراد قید دندان‌های خود را می‌زنند و آن را می‌کشند برخی به زیبایی خود اهمیت می‌دهند و روش‌های جایگزین برای داشتن دندان را انتخاب می‌کنند که بهترین آن‌ها همان ایمپلنت یا کاشت دندان است. در حال حاضر ایمپلنت دندان بهترین راه حل برای جبران کردن بافت‌های دیواره و دندان شما است.

عموما پس از انجام عمل جراحی ایمپلنت پزشک متخصص شما  داروهایی که خاصیت ضد التهابی و ضد درد دارد را برای شما تجویز می‌کند. دقت داشته باشید احساس درد در ناحیه ایمپلنت شده طبیعی است اما اگر این درد بیشاز یک هفته به طول انجامید لطفا با پزشک خود مشورت کنید. البته تقریبا مدت زمانی بین 3 تا 6 ماه نیاز است تا محل ایمپلنت به بهبودی کامل برسد.

تحقیقات ثابت کرده است افرادی که داروهایی مخصوص ضد افسردگی و اعصاب مانند  Celexa, Paxil, Lexapro, Prozac, and Zoloft را استفاده می‌کنند بسیار در شکستن ایمپلنت آن‌ها تاثیر گذار است. پس در مصرف داروهایتان برای مدتی دقت بسیار زیاد و مشورتی با پزشک خود داشته باشید.

در ادامه داروهایی که پس از ایمپلنت استفاده می‌شود را نام می‌بریم:

  1. استفاده هر 6 یا هر 8 ساعت یکبار از  قرص ادویل با دوز 400 تا 600 میلی گرم
  2. استفاده از قرص تایلنول یا ایبوپروفن  هر 4 ساعت یکبار
  3. استفاده از ویکودین حاصل ترکیب هیدروکرودون و استامینوفن با تجویز و به دستور پزشک معالج
  4. استفاده از پرکوست حاصل ترکیب اکسیکودون و استامینوفن با تجویز و به دستور پزشک معالج
  5. در صورت احساس درد شدید می‌توانید از ژل SOCKIT نیز استفاده کنید.

پس از انجام جراحی ایمپلنت استفاده از داروهایی چون پاروکستی، فلوکستین، زولفت و لکساپرو ممنوع است.

استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت

برخی از بیماران ممکن است پس از کاشت ایمپلنت دندانی دچار بوی بد دهان شوند که با استفاده از دهان شویه میتوان بوی بد دهان پس از کاشت ایمپلنت را کاهش داده و دیگر نگران آن نباشید. با استفاده از دهانشویه میتوانید از ایجاد و تجمع پلاک در دهان خود جلوگیری کنید، هرگونه قارچ یا باکتری که در دهان شما وجود دارد را از بین ببرید  و از پوسیدگی دندانی جلوگیری نمائید. حال دو مورد اولی که نام بردیم قطعا تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت ایمپلنت شما دارند که با مصرف دهانشویه قطعا میتوانید از بروز آن جلوگیری کنید.

استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت
استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت

دهانشویه دارای انواع مختلفی است که بهتر است از نوع مخصوص دهانشویه ایمپلنت برای این امر استفاده شود زیرا ممکن است در صورت استفاده از نوع دیگری از دهانشویه ممکن است یک نتیجه عکس نسبت به دهانشویه بگیرید. و البته دقت داشته باشید که استفاده از دهانشویه باید به تعداد دفعات مشخصی استفاده شود که به قطعا پزشک تعداد دفعات آن را به بیمار گوشزد خواهد کرد.

بهترین نوع دهانشویه بعد از ایمپلنت

قطعا استفاده از هر نوع دهانشویه متفاوت برای کاشت ایمپلنت دندان مناسب نیست زیرا ممکن است نتیجه نادرستی برای شما به همراه داشته باشد. بهترین دهانشویه‌ای که میتوان برای ایمپلنت دندانی استفاده نمود دهانشویه هایی هستند که فاقد الکل باشند زیرا این نوع دهانشویه ها باعث میشود موادی که موجب پوسیدگی میشود کاهش یابد و هر گونه عفونت موجود در دندان ها از بین برود و مراقبت های ایمپلنت شما بهتر انجام شودد.

استفاده از دهانشویه بعد از ایمپلنت چگونه باید انجام شود؟

همانطور که میدانید استفاده از دهانشویه نمیتواند جایگزین مناسبی برای مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن باشد. زیرا یک درمان مکمل برای استفاده از دیگر مراقبت های ایمپلنت است.  به همین علت توصیه میشود از این سه مورد در کنار یکدیگر استفاده نمائید.

از نخ دندان برای از بین بردن ذرات غذایی که بین دندان قرار میگیرد استفاده میشود، از مسواک برای از بین بردن تجمع پلاک بر روی دندان استفاده میشود و مقدار مشخصی از دهانشویه مخصوص ایمپلنت باید پس از خوردن مواد غذایی استفاده شود تا مکمل نخ دندان و مسواک باشد. دهانشویه باید به مدت 30 ثانیه در دهان شما چرخیده شود و سپس بیرون ریخته شود تا بتواند میکروب های دهان را از بین برده و موجب تضمین بهداشت دهان و دندان شود.

اغلب توصیه میشود هنگامی که از جراحی بیرون آمدید یک ساعت پس از آن از دهانشویه مخصوص ایمپلنت استفاده نمائید و پس از آن تقریبا روزی 3 الی 4 مرتبه مجاز هستید از دهانشویه برای بهداشت دهان و دندان استفاده نمائید. البته در روزهای آغازین پس از کاشت ایمپلنت  باید استفاده از دهانشویه و چرخاندن آن در دهان به صورتی انجام شود که بسیار ملایم و ارام باشد. اما پس از آن دیگر نیاز به مراقبت خاصی در هنگام استفاده از دهانشویه وجود نخواهد داشت. بهتر است به مدت 14 روز الی یک هفته از دهانشویه مخصوص ایمپلنت برای مراقبت های ثانویه از ناحیه ایمپلنت شده نمائید.  

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که بلافاصله پس از استفاده از دهانشویه نباید هیچگونه نوشیدنی و مواد غذایی استفاده کنید و باید اجازه بدید حدود 30 دقیقه مواد دهانشویه بر روی دندان های شما باقی بماند.

دهانشویه تقریبا هیچ معایبی ندارد اما ممکن اپست اگر در تعداد دفعات زیاد و به مقدار زیاد اگر مصرف شود دچار عارضه هایی نیز باشد. در هنگام استفاده از دهانشویه باید به تعداد دفعات و مدت زمان استفاده از آن در دهان دقت کافی داشته باشید تا نتیجه معکوسی دریافت نکنید.  البته عوارض استفاده از آن میتواند سوزش مخاط دهان، احساس کمی درد و ناراحتی؛ تغییر رنگ دندان یا احساس گز گز بر روی دندان ها باشد  که در صورت مواجه شدن با این علائم باید بلافاصله به متخصص ایمپلنت خود مراجعه کنید تا  موارد پیش آمده را بررسی کرده و توصیه مناسب را برای شما تجویز و پیشنهاد دهد.

اقدامات قبل از انجام ایمپلنت

آشنایی با روند درمان ایمپلنت

هنگامی که شما به دندان پزشک خود جهت انجام این عمل جراحی مراجعه می‌کنید آن‌ها یک پرونده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند تا تمامی مشخصات و نکاتی که پزشک معالج باید از آن‌ها آگاهی لازم را داشته باشد یادداشت کنید. خواهشمند است موارد خواسته شده را به دقت مطالعه نموده و با صداقت کامل همه را یادداشت نمائید تا پزشک خود را در انجام این عمل یاری کنید.

بررسی دقیق سلامت لثه

حتما پیش از انجام ایمپلنت باید از سلامت لثه‌های خود مطمئن شوید زیرا اگر لثه‌های شما دارای هرگونه پوسیدگی، عفونت یا بیماری باشد این عمل با موفقیت انجام نمی‌شود. دقت داشته باشید دندان‌های مجاور ایمپلنت نیز باید به دقت بررسی شود زیرا تاثیر بسیار زیاد در ایمپلنت شما دارد.

گرفتن عکس های ایمپلنت

پس از آن که از سلامت بافت‌های دهانی ناحیه جراحی و اطراف آن اطمینان حاصل شد بیمار موظف است یک اسکن رادیوگرافی که مخصوص ایمپلنت است و در اصطلاح به آن  CBCT  می‌گویند تهیه کند و به همراه گزارش و CD تحویل پزشک معالج خود بدهد.

پس از آنکه بیمار تحت درمان گزارش رادیوگرافی خود را تحویل پزشک معالج می‌دهد، پزشک به کمک آن گزارش می‌تواند ارتفاع و ضخامت استخوان، محل عبور اعصاب مهم، سینوس‌ها و … را بررسی کند و بهترین محل قرارگرفتن ایمپلنت و سایز آن را مشخص کند.

مطلع کردن پزشک از سابقه پزشکی

در نهایت پس از انجام مراحل بالا اگر بیمار دارای بیماری‌های زمینه ای  مانند دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و …. یا بیماری‌های خاص مانند سابقه پیوند عضو، سکته قلبیريال سکته مغزی یا …. باشد که مجبور است داروی خاصی مصرف کند باید با پزشک معالج اون مشورتی صورت بگیرد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت و سینوس لیفت

برای انجام ایمپلنت دندان در برخی افراد نیاز است که قبل از انجام جراحی کاشت دندان ، عمل سینوس لیفت انجام شود تا تراکم استخوان کافی برای قرار دادن پایه ایمپلنت دندان ایجاد شود. سینوس لیفت نیز یکی از درمان های مکمل ایمپلنت دندان می باشد و مانند هر جراحی دیگری نیاز با مراقبت های خاص به خود دارد.

رعایت فشار سرفه ، عطسه و فین

ایجاد فشار زیاد بر بینی ممکن است سبب خونریزی مجدد و ایجاد عوارض در سینوس لیفت شما بشود. پیشنهاد می شود و در صورتی که مجبور به عطسه کردن هستید، دهان خود را باز نگه دارید تا بیشتر فشار در دهان شما ایجاد شود.

شست و شوی دهان

پس از انجام جراحی سینوس لیفت، دندانپزشک بر روی محل جراحی شما گاز استریل قرار می دهد و پس از اتمام خونریزی می توانید آن را بردارید. سپس پس از گذشت مدتی دهان خود را شست و شو دهید تا از بروز هر گونه عفونت جلوگیری نمایید.

استفاده از نی

عمل مکیدن ممکن سبب اختلال درمان سینوس لیفت بشود و حتما به خاطر داشته باشید که از مطرف مایعات با نی حتما پرهیز فرمایید.

پرهیز از سیگار و دخانیات

سیگار کشیدن و دخانیات جدای از اینکه که با مکیدن ممکن است سبب ایجاد عوارض بشود ، می تواند سبب عفونت در محل جراحی بشود.

مصرف مواد غذایی نرم و مقوی

بعد از انجام جراحی حتما مایعات زیاد و مواد غذایی نرم استفاده کنید. همچنین مصرف پروتئین می تواند به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کند. از مصرف غذایی سفت و مواد غذایی که ممکن است در لثه گیر کند ، خودداری کنید.

مراقبت های مرحله دوم ایمپلنت

پس مراجعه به یک مرکز ایمپلنت ایمپلنت و دریافت طرح درمان ، نوبت به مرحله دوم ایمپلنت دندان می رسد. در این مرحله پایه ایمپلنت در درون استخوان فک شما قرار داده می شود و مراقبت های این مرحله همان مراقبت های پس از جراحی ایمپلنت دندان می باشد.

مراقبت های مهم در مرحله دوم ایمپلنت شامل مصرف مواد غذایی نرم و مقوی ، عدم مصرف سیگار و دخانیات و استفاده از کمپرس یخ می باشد.

دشمن ایمپلنت

امروزه موفقیت ایمپلنت های دندانی بیشتر از 97 درصد می باشد اما برای جلوگیری از ناموفق شدن ایمپلنت بهتر است از دشمن های ایمپلنت که شامل دخانیات ( سیگار و قلیان ) ، برند های نامرغوب و دندانپزشک غیر متخصص دوری کنید.

پرسش و پاسخ ایمپلنت

تاثیر مراقبت های ایمپلنت چیست ؟
مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت بسیار کلیدی می باشند و تاثیر مستقیمی بر روی کمتر شدن درد و عوارض شما دارند و همچنین بر روی طول عمر ایمپلنت شما دارند که ما در این مراقبت های ایمپلنت به طول کامل برای شما توضیح می دهیم.
علت ورم بعد از ایمپلنت چیست ؟
ورم کردن بعد از انجام ایمپلنت ، پاسخ طبیعی بدن به جراحت است . ورم کردن بعد از انجام جراحی ، احتیاجی به نگرانی ندارد و همچنین می توان به کمک کمپرس یخ و آب نمک به مراقبت های ایمپلنت و کمتر شدن ورم کمک کنید .
قبل از ایمپلنت چه باید کرد ؟
قبل از انجام ایمپلنت شما باید دندانپزشک را در جریان تمامی بیماری ، دارو و حساسیت های خود بگذارید و روز قبل از انجام جراحی استراحت کافی داشته باشید و وعده غذایی بسیار مقوی استفاده کنید .
آیا بعد از جراحی ایمپلنت می توان ورزش کرد ؟
ورزش بعد از انجام جراحی توصیه نمی شود و چند روز باید به خود استراحت بدید و پس از گذشت یک هفته از ورزش های سنگین پرهیز کنید .
بعد از ایمپلنت چه بخوریم ؟
بعد از انجام ایمپلنت تا چند ساعت از مصرف غذا خودداری فرمایید. بعد از آن غذای هایی کاملا ولرم و نرم استفاده کنید . برای اطلاع از تغذیه بعد از ایمپلنت و مراقبت های ایمپلنت مقاله ما مطالعه کنید .

مقالات محبوب

هزینه ایمپلنت دندان

در این مقاله می توانید با قیمت انواع ایمپلنت دندان اعم از دیجیتال، کامل، فوری آشنا شوید و همچنین از شرایط اقساط مرکز ایمپلنت نیز مطلع شوید.

هزینه لمینت دندان

لمینت دندان بهترین درمان برای زیباسازی طرح لبخند شناخته می شود و به شما لبخند هالیوودی را هدیه می دهد. اگر قصد انجام لمینت دندان را دارید با ما همراه باشید تا از هزینه لمینت دندان و پاسخ به سوالات هر واحد لمینت چقدر است ؟ ، لمینت واحدی چند؟ مطلع شوید.

هزینه کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک درمان زیبایی محبوب است که به وسیله آن می توانید یک لبخند زیبا و بدون نقص داشته باشید. در این مقاله به بررسی کامل قیمت کامپوزیت دندان می پردازیم. با ما همراه باشید تا قبل از انجام کامپوزیت دندان با تمام مواردی که باید در نظر بگیرید، آشنا شوید.

قیمت ایمپلنت فول موس و کامل

در صورتی که تمام دندان های یک فک یا دو فک خود را از دست داده اید، ایمپلنت کامل برای شما مناسب می باشد. در این مقاله به بررسی قیمت انواع ایمپلنت کامل می پردازیم.

قیمت ایمپلنت دیجیتال

در ایمپلنت دیجیتال از عکس و فناوری های سه بعدی برای موقعیت یابی دقیق استخوان و عصب ها استفاده می شود و این شبیه سازی باعث دقت بالای کاشت ، حداقل ریسک ، برش و خونریزی شود.

قیمت ایمپلنت کره ای

ایمپلنت های کره ای یکی از انواع ایمپلنت هایی هستند که در کنار کیفیت خوب، هزینه بسیار مناسبی دارند و در این مقاله می توانید با قیمت انواع برند ایمپلنت کره ای آشنا شوید.

    دیدگاه ها

ثبت دیدگاه

مشاوره مجازی رایگان

Blank Form (#3)

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مرکز ایمپلنت می باشد.