مراقبت ، عوارض و هزینه پیوند استخوان ایمپلنت

بدون شک همه ما در مورد پیوند استخوان جهت ایمپلنت دندان مطالبی خوانده یا شنیده ایم. اما ممکن است به صورت کلی و دقیق در این خصوص اطلاعاتی نداشته باشیم.  معمولا این پیوند زمانی صورت می پذیرد، که به علت بیماری پریودنتال، استخوان دندان و فک تخریب شده باشد.

از طریق استخوانی دیگر می توان رشد مجدد استخوان قبل را بازگرداند. که به این عمل بازسازی استخوان نیز می گویند. حال باید بپرسیم پیوند استخوان دندان چیست؟ و آیا این پیوند برای کاشت دندان لازم و ضروری است؟ در پاسخ باید بیان نماییم پیوند استخوان برای کاشت دندان، منجر می شود تا بازسازی استخوان فک، از کیفیت و کمیت بالاتری برخوردار گردد.

معمولا این مشکلات در اثر بیماری هایی همچون عفونت شدید لثه، یا پوکی استخوان و دیابت نوع دوم، بیشتر دیده می شود. که با پیوند استخوان برطرف می گردد.

از این رو با پیوند استخوان ایمپلنت دندان بهتر انجام شده و طول عمر بالاتری خواهد داشت. زیرا این استخوان ها در دندان نقش نگهدارنده را ایفا می کنند.

مزایا و معایب پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان
مزایا پیوند استخوان

از جمله مزایایی که می توانید برای بازسازی استخوان دندان بیان نماییم، پایدار ساخت فک و دیگری حفظ استخوان ها می باشد. تصور نمایید با پیوند می توانید به میزان قابل توجهی مقاومت فک را افزایش داده و آن را در برابر ترمیم و کاشت ایمپلنت دندان مقاوم نمایید.

از طرف دیگر پیوند استخوان منجر می شود تا استخوان فک بیش از پیش تحلیل نرفته و از هر گونه ابتلا به بیماری های لثه ای جلوگیری شود. البته این روش به همان میزان که دارای مزایا می باشد، معایبی را نیز در خود جای داده است.

مثلا ممکن است با استفاده از پیوند استخوان فرد بیمار دچار تورم در ناحیه جراحی شده گردد. یا درد و خونریزی در محل مورد نظر به وجود آید. علاوه بر این موارد، می توانیم به عدم رشد استخوان پیوند شده و عفونت نیز اشاره نماییم که درصد احتمال وقوع آن کم است.

البته لازم به ذکر است که تمامی این مشکلات را می توان به راحتی با استفاده از آنتی بیوتیک ها و مسکن ها، برطرف نمود. پس باز هم مزایای بازسازی استخوان بیشتر از معایب آن است.

عوارض پیوند استخوان دندان

عوارض پیوند استخوان

این روش درمانی همانطور که مزایا و معایبی با خود به همراه دارد، عوارضی نیز می تواند داشته باشد که به انها اشاره خواهیم نمود. بیشتر بیمارانی که اقدام به بازسازی استخوان می نمایند، بعد از عمل دچار عوارضی می شوند.

مثلا برخی از بیماران ممکن است پس از پیوند استخوان دندانشان در برابر سرما و گرما حساس شود. از طرف دیگر این عمل ممکن است باعث خونریزی و درد در ناحیه فک و دندان شده و با تورم همراه گردد.

از این رو باید پس از جراحی و مراقبت های خاصی را در نظر داشته باشید. تا از پیوند استخوان هایی که در دندان شما صورت گرفته است، محافظت کنید.

مراحل پیوند استخوان

فیلم پیوند استخوان

اولین سوالی که با ان روبرو می شویم، این است که پیوند استخوان دندان چگونه است؟جهت انجام این عمل ابتدا باید به پزشک مربوطه مراجعه نمایید. تا محل آسیب دیده را مورد بررسی قرار دهد. معمولا افرادی که به بیماری پریودنتال دچار هستند، یا این که در دندان های خود شرایط بدی دارند، افراد مناسبی برای این پیوند به شمار نمی روند.

پس از آن دندان پزشک با استفاده از رادیوگرافی پانورکس، و سی تی اسکن، عمق و عرض استخوان فک را مورد بررسی قرار داده، و سپس اقدام به بی حس کردن لثه می نماید. حال نوبت به بررسی آن می رسد تا بداند چه میزان و از چه نوع استخوانی باید برای پیوند استخوان استفاده کند.

برای عمل پیوند استخوان دندان با جدا کردن لثه از دندان، به ریشه و استخوان دسترسی خواهد داشت. حال باید تمامی ضایعات موجود در قسمت ریشه را تمیز نموده و سپس اقدام به استفاده از مواد پیوندی نماید. تمامی ضایعات توسط غشاهای خاصی پوشیده می شوند تا مواد پیوندی در محل قرار گیرند.

استفاده از این غشاها منجر می شود تا لثه در ضایعات استخوان رشد نیابد. پس از این که پیوند انجام می شود، لثه ها به محل مورد نظر بخیه خواهد شد. این بخیه ها باید 7 تا 10 روز بعد از جراحی از دهان کشیده شوند. تقریبا زمانی معادل 60 دقیقه برای نحوه پیوند استخوان دندان لازم است.

چه قدر طول می کشد تا پیوند استخوان مستحکم شود ؟

اما پس از آن باید 6 تا 9 ماه زمان بگذرد تا استخوان در محل پیوند خورده مستحکم شود. با این روش می توان اقدام به اتصال مجدد دندان به فک نمود. می توانید فیلم پیوند استخوان فک، یا فیلم جراحی پیوند استخوان فک را پیش از اقدام به پیوند مشاهده نمایید.

مراقبتهای بعد از پیوند استخوان در ایمپلنت

همیشه مراقبت های بعد از هر عملی بسیار حساس و مهم بوده است. در این خصوص نیز باید بیان نماییم، مراقبت از پیوند باید دقیق انجام شود. بیمار باید بعد از جراحی پیوند، موارد زیر را به خوبی رعایت نماید.

• اگر پس از جراحی با خونریزی در محل مورد نظر مواجه شدید، بهتر است از گاز استریل استفاده کنید.
  • به شدت از شست و شوی دهان خودداری نمایید.
  • به هیچ عنوان مایعات داغ مصرف نکنید.
  • به خوبی استراحت داشته باشید، در صورت امکان استراحت مطلق
  • می توانید برای کاهش تورم در محل پیوند، از کمپرس های یخ استفاده نمایید.
  • پس از جراحی با دردی  مواجه خواهید شد،که می توانید برای تسکین آن از مسکن استفاده نمایید.

از طرف دیگر باید چند روز پس از پیوند استخوان اقدام به استفاده از مسواک نرم نمایید، مرتب نخ دندان استفاده کنید، از سیگار کشیدن خودداری نموده و دهانتان را با محلول آب و نمک بشویید. اگر این مراقبت ها به خوبی انجام شود، به سرعت محل جراحی شد بهبود خواهد یافت. تا شما بتوانید اقدام به ایمپلنت دندان نمایید.

درد پیوند استخوان دندان

درد پیوند استخوان

بسیاری از افراد ممکن است به دلیل درد ناشی از پیوند استخوان، از اقدام به این عمل سرباز زنند. اما باید پرسید آیا واقعا پیوند استخوان دندان درد دارد؟ این درد چه میزان است و به چه علت به وجود می آید؟  از آنجایی که دندان پزشک در حین عمل مجبور می شود تا برش کوچکی را در لثه ایجاد نماید، تا بتواند به استخوان دسترسی یابد، اصولا بیمار با درد مختصری مواجه می شود.

البته این درد را می توان به راحتی با استفاده از کیسه اب یخ بر روی صورت و استفاده از داروهای ضد التهاب، یا مسکن، از بین برد. یا درد ناشی از این جراحی را کنترل نمود.

قیمت پیوند استخوان دندان

هزینه پیوند استخوان برای ایمپلنت بسته به موارد گوناگون متغیر است. این که چه میزان استخوان باید برای پیوند مورد استفاده قرار گیرد، یا دندانپزشک مورد نظر متخصص است یا خیر و دلایل دیگر، از جمله موارد تاثیر گذار در بازسازی استخوان خواهد بود.

در بیشتر مواقع یک دندانپزشک عمومی نیز قادر است اقدام به پیوند و ایمپلنت دندان نماید اما مسلما اگر اینکار توسط متخصص انجام شود ، دارای نتایج بهتری و کیفیت بهتری است. لبته می دانیم که مراجعه به یک دندان پزشک متخصص همیشه با هزینه بیشتری مواجه است، اما اطمینان از درستی عمل در این روش بدون شک بهتر خواهد بود.

اگر می خواهید به صورت تقریبی هزینه پیوند استخوان دندان را بدانید از طریق فرم زیر اقدام فرمایید یا  با شماره تلفن 09336661088 از طریق تماس ، تلگرام و واتساپ ارتباط برقرار کنید .